Winoterapia: In vino sanitas

Dobroczynny wpływ winogron na zdrowie znano już w Starożytności. W egipskim papirusie datowanym na 1550 r p.n.e. wspomniane zostały właściwości kosmetyczne winogron, natomiast słynny grecki lekarz, Hipokrates (459-370 p.n.e.) rekomendował wino jako środek dezynfekujący i zabliźniający.
1511218005Zalecał go także w leczeniu chorób kardiologicznych. W krajach o winniczej kulturze funkcjonują liczne są przysłowia i powiedzenia mądrości ludowej wychwalające zalety boskiego napoju, które świadczą o empirycznym wykorzystywaniu wina jako jednego z medykamentów ludowych: „Kieliszek wina co dzień oddala od lekarza” zwykło się mówić we Francji.
Pod koniec 1980 wierzenia te zaczęły stawać się przedmiotem poważnych badań naukowych powiązanych z fenomenem określanym przez lekarzy anglo - saksońskich jako „francuski paradoks”: jak wytłumaczyć fakt, że Francuzi z południowo – zachodniej Francji, którzy konsumując dużą ilość tłuszczy pochodzenia zwierzęcego, zapadają zdecydowanie rzadziej na choroby kardiologiczno - naczyniowe aniżeli ich rodacy z północnej Francji? Jednym z elementów odpowiedzi, poza argumentem regularnego spożywania świeżych owoców i warzyw, jest czerwone wino. Czerwone wino jest antyoksydantem, antykoagulantem płytkowym, ma działanie przeciwzapalne i rozszerzające naczynia. Jest też inhibitorem rozmnażania komórkowego.
Począwszy od tych odkryć badania nad winogronami znacznie się zintensyfikowały. Szczególnie w dziedzinie kosmetologii. W 1993 roku, podczas winobrania w prestiżowej winnicy Smith haut-Lafitte profesor Vercauteren z Uniwersytetu Farmacji w Bordeaux wyjawia Mathilde Thomas, córce właścicieli posiadłości, że pestki z winogron, których pozbywa się przy każdym winobraniu zawierają cenny skarb dla skóry. Nie trzeba było więcej, by zachęcić młodą kobietę do wykreowania Caudalie, pierwszej marki kosmetyków bazujących na winogronach i do stworzenia winoterapii w luksusowym Spa w sercu winnicy regionu Bordeaux. Ten szybki sukces pociągnął pojawienie się na rynku innych marek konkurencyjnych (W Polsce możemy skorzystać z zabiegów winoterapii na bazie kosmetyków min.: TherraVine, Kurland, Duaner, Kianty, Abacosun, ISHI a także Afrodita, Bielenda).
Dlaczego winogrono jest skarbem? Każda część winogron zawiera elementy bardzo przydatne w kosmetyce. Miąższ zawierający wodę jest również bardzo bogaty w oligo-elementy i sole mineralne. Pestki i skórka zawierają słynne polifenole. Te molekuły są cenione za działanie antyoksydacyjne, idealne w walce anti – age: wychwytują wolne rodniki i są o wiele bardziej skuteczne w działaniu aniżeli witamina E. Polifenole są również cenione za wzmacnianie mikro cyrkulacji i ochronę elastyny. W wytłoczynach i pędach winorośli wykryto resveratrol i winiferyny. Resveratrol jest dziś uznawany za najskuteczniejszy w walce anti – age, winiferyny natomiast w oddziaływaniu na melaninę i przeciwdziałaniu przebarwieniom.
Winoterapia oferuje dzisiaj wachlarz bardzo interesujących produktów o szerokim spektrum działania: oczyszczającym, nawilżającym, ujędrniającym czy też rozświetlającym. Mocną stroną winoterapii jest też fakt, że jest łatwiej akceptowana przez płeć męską – wino i winogrona są uznawane za elementy siły i męskości.
Nie należy ukrywać, że wartościowe produkty kosmetyczne zawierające polifenole należą do tych z wysokiej półki i są relatywnie drogie. Koszt ten tłumaczy się z jednej strony nowością produktów ale przede wszystkim trudnością z jaką pozyskuje się polifenole (z 1 tony pestek winogron pozyskuje się 1 kg polifenoli) a następnie stabilizuje, by zachowały swoje właściwości, gdyż w większości przypadków są bardzo wrażliwe na światło i powietrze. Jednak duża skuteczność produktów sprawia, ze szybko zapomina się o cenie.
1511218005W Polsce liczne spa a także gabinety kosmetyczne proponują dzisiaj zabiegi „winoterapii”. Jeden obiekt kompleksowo opracował koncept: chodzi o lubuski Pałac Mierzęcin Wellness & Wine Resort. Jako jedyny obiekt w Polsce posiada własną winnicę, produkuje i komercjalizuje własne wino. Jest także jedynym obiektem wykorzystującym winogrona do produktów kosmetycznych opracowanych specjalnie na potrzeby spa. Krok innowacyjny i oryginalny. Z pewnością obiecujący także piękny sukces w kraju, który coraz bardziej otwiera się na wino i jego kulturę. Winogrona mają niewątpliwie piękną przyszłość.
Aneta Muller
Aneta Muller - specjalista ds. organizacji i zarządzania EDHEC, menedżer i pełnomocnik jakości TUV. Od ponad 10 lat związana z branżą SPA & WELLNESS jako Manager Spa i niezależny Konsultant. Właściciel firmy SPA CONSULTING.
Inne artykuły w tej samej kategorii: