Rynek SPA w Polsce

Określenie SPA, znane obecnie jako skrót od łacińskich słów sanus per aquam (zdrowie dzięki wodzie) w rzeczywistości wywodzi się od nazwy belgijskiego miasteczka Spa, które słynęło w XVI wieku ze swych wód leczniczych. Z terminem SPA jest nierozerwalnie złączony termin Wellness. Filozofię Wellness stworzył amerykański lekarz Dr. Halbert Dunn w 1959r. W swojej teorii po raz pierwszy połączył on dwa pojęcia: fitness i dobrego samopoczucia. Twierdził, że ciało i umysł powinny pozostać w równowadze. Dziś Wellness to znacznie więcej niż tylko fitness, to styl życia, który ma zapewnić dobre samopoczucie, doprowadzić do harmonii pomiędzy ciałem, duchem i umysłem. Na Wellness składa się wszystko, czym ludzie się otaczają, co robią, co konsumują, aby czuć się dobrze.

SPA możemy podzielić ze względu na charakter świadczonych usług:
  • Kluby SPA: ośrodki, których pierwotnym celem jest fitness i które poprzez rozszerzenie oferty udostępniają różnorodne usługi SPA w trybie dziennym.
  • Day SPA: ośrodki, które oferują profesjonalnie zorganizowane usługi SPA dla klientów w trybie dziennym.
  • Destination Spa: ośrodki lub instytucje, które poprzez ofertę zachęcają indywidualnych uczestników do przestawienia się na zdrowy tryb życia. Historycznie, definicja odnosi się do tygodniowego programu, w skład którego wchodzą: zabiegi SPA, zajęcia fitness, edukacja wellness, kurs zdrowego żywienia oraz inne programy dostosowane do potrzeb poszczególnych grup klientów.
  • Medical SPA: obiekt działający całorocznie, pod stałym nadzorem dyplomowanego specjalisty ds. zdrowia, który oferuje usługi SPA posługując się medycyną konwencjonalną oraz terapiami alternatywnymi. Zaliczają się do nich zabiegi estetyczne, kosmetyczne, profilaktyczne i wellness.
  • SPA uzdrowiskowe: ośrodki, instytucje czy miejscowości, które na miejscu wykorzystują naturalne – mineralne, termiczne lub morskie – źródła wody i które są zarządzane przez zawodowych specjalistów od hydroterapii.
  • Resorty, Hotele SPA: ośrodki, które znajdują się w obiekcie noclegowym i które oferują zawodowo dedykowane usługi SPA, fitness i wellness oraz prowadzą kuchnie ze względu na oferowaną dietę, stanowiące integralną część programu SPA.

Każdy z rodzajów SPA charakteryzuje się odmienną filozofią i opiera się na ściśle stworzonej koncepcji architektonicznej. To wszystko ma swoje odbicie poprzez zastosowanie różnych technologii, zabiegów, odpowiednio dobranych linii kosmetyków. Wszystko jest połączone w taki sposób, aby stanowiło jedną wspólną całość.

W Polsce liczba hoteli, które posiadają rozbudowane zaplecze odnowy biologicznej rośnie bardzo szybko. Jest to wzrost o tyle szybki co chaotyczny. Wszyscy inwestorzy kierują się nadzieją, że takie projekty mają szansę na dobre prosperowanie ze względu na swoją wyjątkowość. Co roku powstają nowe ośrodki świadczące usługi określane mianem SPA. Brakuje natomiast precyzyjnej definicji na polskim rynku tego co można uznać za usługi SPA.

Co powoduje wzrost popularności SPA? Przede wszystkim społeczeństwo jest bardziej świadome, dbające o zdrowy styl życia. Oprócz tego starzeje się, problemy z służbą zdrowia wymagają od ludzi nacisku na profilaktykę niż leczenie. Ośrodki SPA stają się też bardziej dostępne dla większej ilości potencjalnych klientów – jest to m.in. zasługa zakupów grupowych, czy dużej konkurencji na rynku. „Zapotrzebowanie na usługi SPA rośnie wraz z powiększającą się grupą osób, które intensywnie pracują i są mocno zaangażowane w wykonywanie swojej pracy, a przez to coraz bardziej potrzebują wypoczynku. Widzimy wzrost liczby voucherów spa zamawianych przez firmy różnej wielkości na nagrody dla swoich pracowników. Duże zainteresowanie przedsiębiorstw usługami SPA odzwierciedla się również w planowanych przez nie wyjazdach integracyjnych, których istotnych elementem ma być wypoczynek na łonie natury oraz w kompleksach SPA&wellness.”  -  Grażyna Szwarc-Kobryń, Kierownik Hotelu Młyn Klekotki resort & spa.

Już teraz można zaobserwować pewne tendencje, które wskazują na rozwój turystyki uzdrowiskowej, zamiast tradycyjnego, czasochłonnego leczenie uzdrowiskowego. W ośrodkach SPA klienci mogą skorzystać z specjalnych pakietów, które podreperują ich nadszarpnięte zdrowie w o wiele krótszym czasie. „Usługi lecznicze jakie oferujemy kierowane są do wszystkich, którzy przy okazji wypoczynku nad morzem chcą podreperować swój stan zdrowia, poczuć się lepiej , przywrócić siłę, energię i witalność, której czasem już brakuje.” - Patrycja Lipiak, Chimera

W chwili obecnej najbardziej opłacalną formą prowadzenia SPA jest SPA hotelowe. Statystyczne, hotelowe SPA pozwalają osiągać najwyższe w branży obroty z 1 m powierzchni zaangażowanej, są cenione przez klientów jako posiadające bogatą ofertę ośrodki zdrowia i urody. Inwestycja w SPA powinna wydłużać sezon, zwiększać obłożenie w weekend (hotel miejski, biznesowy), poprawiać przychody z gastronomii, podwyższyć pobierane ceny za pokój, przyciągać nowych gości do hotelu. SPA nie można postrzegać jako interesu, który sam w sobie przynosi bardzo duże zyski. Najczęściej są one rzędu jedynie 30 proc. wartości całej inwestycji. Reszta to wynik zwiększenia średniorocznego obłożenia (choćby o 3-4 proc.), a także większej ceny za pokój (5 proc. więcej). Mimo to, warto jest prowadzić tego typu obiekt efektywnie. Bezpośrednie profity ze SPA nie mogą być głównym celem. O inwestycji w SPA:„Inwestycja w SPA, podobnie jak inwestowanie w hotel, jest procesem długofalowym i nie można oczekiwać efektów natychmiast po uruchomieniu tej części hotelu. Młyn Klekotki oferował usługi wellness od początku istnienia obiektu, a usługi spa od 2003 roku. Od tamtego czasu na rynku usług SPA&wellness bardzo wiele się zmieniło. Dostępność artykułów i bazy kosmetycznej jest tak szeroka, że osobom nieposiadającym specjalistycznej wiedzy łatwo jest się zgubić w tej gęstwinie. Najistotniejsza jest jednak inwestycja w dobrze wyszkolony i zgrany zespół, który pracuje w szalenie delikatnej sferze, w której kontakt terapeuta-klient to sprawa najwyższej wagi. Druga w kolejności, w kontekście tworzenia dobrej usługi spa, jest baza produktów, na których pracujemy. Nie muszą to być marki popularne i znane, wręcz przeciwnie. Mogą być niszowe i często nieco droższe, ale warte swojej ceny i dające dobry efekt, odczuwalny już po jednym zabiegu.” - Grażyna Szwarc-Kobryń, Młyn Klekotki

Rynek usług SPA staje się coraz bardziej nasycony, a konkurencja i wymagania klientów są coraz większe. Rzetelna wiedza o branży, jej trendach, aktywności konkurencji i oczekiwaniach potencjalnych gości z pewnością daje przewagę w walce o popularność i rozpoznawalność, a tym samym – większą sprzedaż. Podstawą wydaje się poznanie potrzeb potencjalnych odbiorców usług w ośrodkach SPA. Dopasowując do poszczególnych grup klientów interesujące ich zabiegi, produkty pielęgnacyjne czy promocje oraz stwarzając idealną atmosferę ośrodka, można liczyć na lepsze wyniki sprzedażowe.

Większość zabiegów związana jest bezpośrednio z wodą, gdyż zgodnie z filozofią SPA, to właśnie ona jest źródłem życia. Woda pozytywnie wpływa na stan naszego zdrowia, a ponadto dostarcza wiele przyjemności. Ośrodki SPA To najczęściej komfortowe i nowocześnie wyposażone instytuty zdrowia i urody, gdzie można wypocząć, zrelaksować się, a przede wszystkim pod okiem specjalistów zadbać o kondycję i dobre samopoczucie. Gdy przejrzymy ofertę takiego hotelu SPA, znajdziemy w niej połączenie kosmetologii i wellness z dobroczynnym działaniem wody.
W Polsce jest ponad 200 najróżniejszych ośrodków SPA. Zdaniem fachowców z branży hotelarskiej i turystycznej do grupy luksusowych można zaliczyć zaledwie 20-30 z nich. SPA to modne słowo, które przyciąga klientów, ale wiele z tych ośrodków ma naprawdę niewiele wspólnego z ośrodkami spa z prawdziwego zdarzenia. „Moda na SPA przybiera czasem nieco karykaturalny obraz. W tej chwili na rynku pojawia się bardzo wiele usług i artykułów z opisem „SPA”: mamy krem SPA, balsam SPA, ale i płatki kukurydziane SPA, mleko SPA, waciki SPA itd. Możnaby mnożyć. Pod hasłem SPA pojawiają się także zabiegi w rożnego rodzaju „kosmicznych” tubach i kapsułach. SPA jest również często mylone z odnową biologiczną.”  - Grażyna Szwarc-Kobryń

Panuje opinia, że SPA wpływa na odbiór hotelu, jego standardu przez gości. Rokuje się, że inwestycje w tego typu interes będą w przyszłości przynosiły duże zyski, ale jedynie w przypadku hoteli z wyrobioną marką, właściwie wypromowanych. Poza tym, wszystkie hotele dzięki SPA zwiększą swoją wartość oraz będą stanowiły fundament marketingowy obiektu swojej klasy. Największym zyskiem dla obiektu hotelowego jest zwiększenie ilości gości, przy najmniejszej choćby podwyżce cen.

Spa to przyszłość. Dobry i zdrowy styl życia to wszechogarniający trend, którego, miejmy nadzieję, nic nie jest w stanie zatrzymać.

KW


Inne artykuły w tej samej kategorii: