Najnowsze trendy rynku usług SPA w Polsce – subiektywne przewidywania hotelarza

Koniec i początek roku to zawsze czas podsumowań i snucia nowych wizji. Nie inaczej jest tym razem, dlatego początek roku 2013 skłania nas do refleksji na temat aktualnego stanu rynku usług SPA & Wellness w Polsce. Z punktu widzenia hotelarza, o ile wnioski po zamkniętym roku nie różnią się zbytnio od zeszłorocznych, o tyle perspektywy na najbliższe miesiące i lata wydają się już zgoła odmienne niż te, jakie przewidywaliśmy na miniony już okres. Wynika to przede wszystkim z  - zaskakującego jak na czasy kryzysu – szybkiego wzrostu konsumpcji dóbr i usług luksusowych, za jakie z pewnością uchodzą usługi typu SPA w Polsce (na podstawie raportu Ernst & Young).  Poza tym brać pod uwagę należy jeszcze fakt, że trudno również precyzyjnie przewidzieć, które ze światowych trendów znajdą dla siebie podatny grunt na lokalnym rynku. Niejednokrotnie przekonywaliśmy się bowiem, że to, co wydaje się być jeszcze zbyt ekstrawaganckie dla naszego rynku jednak znajdowało rzeszę zwolenników, a to, co zdawało się być „pewniakiem” okazywało się mało atrakcyjne dla szerszej grupy odbiorców. Cóż, specyfika branży bliskiego – wręcz intymnego -kontaktu z klientem jest taka, że nierzadko dużo trudniej zidentyfikować potrzeby, aniżeli je kreować. Pomimo tego – podjęliśmy trud sporządzenia naszego rankingu trendów, których ekspansji i wzmocnienia oczekujemy w 2013 roku.

1511218254


Filozofia Fit & Healthy jest wszędzie

Bez wątpienia to trend, który tak w tym, jak i kolejnych latach będzie pogłębiał swoją supremację nie tylko w branży SPA, ale wręcz w każdym aspekcie naszego życia. Życie społeczeństw wysoko rozwiniętych, do jakich na pewno Polsce coraz bliżej, wiąże się właśnie z orientacją na dobra i usługi związane z świadomym kreowaniem zdrowych nawyków. Moda na ruch i aktywność fizyczną, zdrowe odżywianie, ekologiczne produkty, ograniczanie skażenia środowisko – to wszystko ma i będzie miało jeszcze większy wpływ na kreowanie naszych postaw konsumenckich.  Wpływ opisanego stylu życia na branżę usług SPA & Wellness jest zauważalny na całym świecie i ma wiele daleko idących konsekwencji, tak dla samego sektora jak i usług mu komplementarnych. Wydaje się, że to właśnie on powinien stać się punktem wyjścia do dalszych predykcji i kreślenia scenariuszy możliwych do przewidzenia w nadchodzących miesiącach i latach.

Ujęcie holistyczne w kilku wydaniach

Holizm to z pewnością kolejne słowo klucz dla branży SPA. Dlaczego? Wydaje się bowiem, że jesteśmy już na etapie, w którym prosty zabieg nie wystarcza aby w pełni zaspokoi oczekiwania gościa. Widać coraz częstsze przechodzenie w stronę dłuższych niż godzinne rytuałów, które mają wprowadzi klienta w całkowicie inny stan świadomości. Wręcz, w stu procentach oderwać go od rzeczywistości i zapewnić głęboki relaks. Rytuał ma działać tak na ciało, jak i na umysł. Stąd dzielenie go na następujące po sobie etapy. Często rozpoczęcie go od spożycia specjalnie stworzonego na tę okazję trunku – koktajlu, czy naparu – poprzez nakładanie maseczek, masaże wykonywane przy użyciu wymyślnych, aczkolwiek naturalnych rekwizytów, aż po aromatyczny prysznic wrażeń i kończącą wszystko chwilę relaksu w tym samym pomieszczeniu – jako integralną część całego rytuału. Wszystkiemu towarzyszy odpowiednia muzyka, a niejednokrotnie nawet charakterystyczny wystrój pomieszczenia przypisany konkretnej idei, często łączonej z danym kręgiem kulturowym.

Przedłużeniem takiego rozwiązania jest propozycja rytuałów chińskich, egipskich, winnych, owocowych i tym podobnych. Wszystko spięte wspomnianym już określonym zamysłem ma wprowadza nas w magiczny świat doznań dalekich od trudów dnia codziennego.

1511218254


Kompleksowość przejawia się w branży SPA i usługach jej komplementarnych w jeszcze jedne istotny sposób. Coraz częściej usługi te są ze sobą ściśle powiązane i oferują korzystającym wielogodzinne podróże po świecie zdrowia i urody przypisane konkretnemu motywowi przewodniemu. Przykład? Dzień rozpoczyna się w hotelowej restauracji, która podaje tylko i wyłącznie posiłki przygotowywane z ekologicznych produktów pochodzących od lokalnych, tradycyjnych wytwórców. Potem nadchodzi czas na rytuał oparty na sianie, po którym wybieramy się na konną przejażdżkę po lokalnych lasach i łąkach, na których zbieramy grzyby ucząc się przy okazji podstaw sztuki tego klasycznego rzemiosła. Po powrocie znów odwiedzamy restaurację, w której skosztować możemy nie tylko kolejnych wymyślnych potraw w wydaniu tradycyjnym, ale także nalewek i win lokalnej produkcji. Po posiłku odpoczywamy w łaźni delikatnie biczując swoje ciało brzozowymi gałązkami po czym udajemy się na ognisko w starym stylu.

Dzień sarmaty, dzień z antycznym Rzymem, czy spędzony na wciąż tajemniczym dalekim wschodzie? Nie ma to znaczenia – ważne, aby gość mógł całkiem zapomnieć o wszystkim, co wykracza poza granice budowanego z trudem i wielką precyzją świata doznań. I właśnie ten nurt będzie wyraźnie pogłębiał się w dziedzinie usług SPA. Wpływa na to jeszcze jedna ważna, stricte narodowa kwestia – mianowicie - nasze wyobrażenie o luksusie. Miejskie SPA rozwijają się tylko i wyłącznie w dużych aglomeracjach głównie dlatego, że mieszkają tam ludzie, których stać na zabiegi, ale jednocześnie nie mają na tyle czasu, by często wyjeżdża poza miasto w celu skorzystania z nich. Przeciętny klient SPA wybierze jednak kilkudniowy wypad za miasto, gdzie będzie mógł bardziej oderwać się od codzienności, co wydaje mu się (skądinąd słusznie) wartością dodaną dla całego przedsięwzięcia. Niezaprzeczalnie więc – holizm – tak zabiegów, jak i całej oferty będzie się pogłębiał i integrował coraz większą część usług na rynku.

Zabieg zamiast skalpela, trening zamiast rehabilitacji

Operacje plastyczne nigdy nie wyjdą z mody – to pewne. Jednakowoż ostatnie lata to przede wszystkim wzrost zainteresowania kosmetologią i medycyną estetyczną. Z jednej strony wynika to z większej dostępności takich usług w kraju oraz – chyba przede wszystkim – relatywnie niższej ceny zabiegów upiększających w stosunku do kosztownych i znacznie bardziej bolesnych operacji plastycznych. Stąd też coraz większa liczba obiektów SPA w kraju oferuje swoim klientom właśnie tego typu usługi i wydaje się, że trend ten będzie postępował.  Dodatkowym aspektem tej kwestii jest również forma „rehabilitacji” w okresie rekonwalescencji po chorobach i skomplikowanych operacjach. Niejednokrotni też jest to forma, która zastąpić ma inwazyjne metody leczenia pewnych przypadłości.

1511218254



Coraz częściej SPA stają się także takimi ośrodkami dla gości wracających do zdrowia. Można zatem przewidywać, że SPA i Wellness zmienią się zatem ze świątyń kultu piękna ciała  w miejsca świadczenia usług dla ludzi o zróżnicowanych ograniczeniach, gdyż odsetek tego typu klientów wciąż wzrasta. Coraz więcej ludzi będzie patrzyło na SPA i Wellness jako miejsce uzdrawiania ciała, zwiększania jego możliwości, uśmierzania bólu czy takie, w którym uzyskają konkretne porady choćby w sprawie żywienia. Miejsca te będą zapewniały im zatem maksymalny wypoczynek jednocześnie nie zaniedbując potrzeby wielopłaszczyznowej stymulacji. Nasze przypuszczenia dają się nawet co jakiś czas zauważyć na rodzimym rynku. Przejawia się to choćby w prostym fakcie, że coraz rzadziej hotelowe siłownie przestają przypomina urządzoną przez nastolatków w piwnicy piwniczną salkę treningową. Coraz częściej natomiast prezentują poziom profesjonalnego klubu, w którym dobrze wyszkolona kadra specjalistów oraz zróżnicowane wyposażenie – od strefy cardio, przez stretching, aż po ćwiczenia siłowe – są po prostu standardem. Wszystko to sprawia, że obiekty te coraz częściej mogą stanowić alternatywę dla miejsc, gdzie zwykliśmy dbać o swoje zdrowie. W dodatku – wszystko inne – jest po raz kolejny w zasięgu kilku kroków, co znacznie zwiększa komfort korzystania z takiego zaplecza usługowego. Wydaje się zatem oczywiste, że wraz z rozwojem rynku, proces ten będzie się pogłębiał, co wynika bezpośrednio z potrzeby coraz pełniejszego wychodzenia naprzeciw zróżnicowanym potrzebom klientów. 

Mężczyzna i nastolatek to też klienci!

To, co jeszcze kilka lat temu brzmiało jak fanaberia bogaczy z amerykańskich przedmieść dziś w Polsce staje się faktem. Wystarczy wybrać się do najbliższego SPA, by przekonać się, że mężczyźni zaczynają stanowić ważną grupę klientów. Coraz mocniej odwzorowuje to także oferta poszczególnych obiektów, które z racji na naturalnie odmienne zapotrzebowania panów tworzą dla nich dedykowane zabiegi. Wzmocnieniem tego trendu jest coraz częstsze zrozumienie wśród mężczyzn, że dbanie o siebie i swój wygląd nie musi od razu być kojarzone z metro seksualizmem, co pomaga im z pewnością złamać barierę tabu, jakim jest dla nich maseczka, czy peeling. Niezaprzeczalnie wpływ na to wszystko ma stały wzrost świadomości konsumenckiej w kraju oraz idące za nią zmiany postaw wobec kwestii zdrowia i urody, które w naturalny sposób zaczynają stanowić wartość samą w sobie.  O ile w najbogatszych krajach świata w SPA bywają już nawet kilkuletnie dzieci, na co wydaje się u nas jeszcze stanowczo za wcześnie, o tyle w Polsce coraz częstszym widokiem są rodziny z dziećmi w wieku nastu – lat aktywnie korzystające z szerokiej gamy zabiegów i rytuałów. Powodów dopatrywać należy się raczej w możliwościach finansowych rodziców, którzy w ten sposób starają się pomóc swoim potomnym w radzeniu sobie z tak standardowymi problemami okresu dorastania, jak problemy skórne czy bóle związane z szybkim rozwojem hormonalnym. Tak, czy inaczej jest pewne, że wraz z bogaceniem się społeczeństwa trendy te będą się wzmacniać. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę przewidywaną przez nas wcześniej funkcję rehabilitacyjną SPA można nawet podejrzewać, że w przeciągu kilku lat w polskich SPA pojawią się także dzieci, które do tej pory są tam raczej rzadkim, wręcz egzotycznym widokiem.

SPA dla zwierząt?

Główną barierą dla rozwoju trendu SPA dla naszych czworonożnych pupili w Polsce wydają się być po prostu uwarunkowania kulturowe. Nasze podejście do sukcesu, styl konsumpcji oraz pamięć czasów komunizmu chyba nie pozwolą jeszcze na tego typu „wymysły” w najbliższych latach. Patrząc jednak na sprawę z szerszej perspektywy – dekadę temu ciężko było znaleźć w kraju profesjonalny salon strzyżenia zwierząt, a obecnie można je spotkać nawet w małych miastach na terenie całego kraju. Poza tym na rynek wchodzi właśnie pierwsze pokolenie kompletnie wolne od kompleksów PRLu oraz nacechowane silną orientacją konsumpcyjną rodem z USA. Wobec tego trend ten przyjmie się u nas z pewnością za kilka lat i powoli będzie zdobywał zwolenników rekrutujących się właśnie z pokolenia urodzonego w latach ’90 i później. Wydaje się zatem, że w latach ’20 XXI wieku usługi SPA dla naszych zwierzęcych przyjaciół będą oferowane w wielu hotelach (od trzech gwiazdek w górę) na terenie całego kraju. 

1511218254


Którędy droga?

Globalna przyszłość SPA & Wellness jest nierozerwalnie połączona z rozwojem naszej wiedzy, medycyny i technologii. Jak jednak da się obecnie zauważyć – im więcej używamy technologii, tym samotniejsi się stajemy. W związku z tym ostatnim trendem, który z pewnością wpłynie na jakość naszego samopoczucia i zadowolenia z usług SPA jest właśnie… kontakt z drugim człowiekiem. Pomimo faktu, że SPA to miejsce bezpośredniego, wręcz intymnego kontaktu z obcymi nam osobami – doceniać zaczynamy czyjeś zaangażowanie w niesienie nam pomocy i – względnie - przyjemności. Czasy foteli masujących i lamp naświetlających odchodzą bez wątpienia na drugi plan. Mniej technologii akurat w tym wypadku wydaje się zatem pożądanym rozwiązaniem.  Branża SPA w Polsce rozwija się powoli, ale konsekwentnie. Wzrostowi zainteresowania usługami z tego sektora towarzyszy profesjonalizacja oraz coraz większa świadomość faktu, że klient pragnie przede wszystkim uwagi i dbałości o realizację jego potrzeb. Chce po prostu poczuć się wyjątkowo i oderwać się od swoich codziennych zmartwień. Różnorodność oferty jest z pewnością tym atutem, który pozytywnie oddziałuje na wzrost zainteresowania ofertą SPA w ogóle uwalniając pokłady ukrytego popytu i jednocześnie edukując potencjalnych klientów. Stąd też musimy mieć świadomość tego, że nasza oferta wpływa też na postrzeganie klientów tego, czy rzeczywiście jest to dla nich atrakcyjne i – co ważniejsze – czy czują, że jest im to potrzebne. Z pewnością zatem implementacja międzynarodowych trendów powinna mieć miejsce także i u nas, ale pod warunkiem, że brać będziemy pod uwagę specyficzne niuanse naszego kręgu kulturowego i możliwości konsumpcyjnych grup docelowych. Wtedy rozwój z pewnością będzie szedł w najwłaściwszą z możliwych stron, na czym skorzystamy i my – kreatorzy branży, jak i najważniejsi dla nas – klienci.

Materiały: SpaFinder® Wellness Previews Top 10 Spa and Wellness Trends for 2013, Richard Louv, http://www.spafinder.comSpa Trends in 2013: More Kids, Less Technology, Ghislain Waeyaert, http://www.cntraveler.comSPA TRENDS UNCOVERED: From gaming to glamour, Louise Oakley, http://www.hoteliermiddleeast.comWhat spa trends are emerging for 2013?, http://www.randrbizpro.comBehind the scenes with the Good Spa Spies, http://goodspaspies.comSee the Future – Spa Trends Worth Noting, Jane Segeberg, http://hotelexecutive.comThe Top 10 Professional Skin Care Industry Trends for 2013, Cathy Cristensen, http://www.skininc.com

Michał Nowakowski – konsultant ds. marketingu Hotel Consulting Groupwe współpracy z Mirosławem Włosikiem – Prezesem Zarządu Hotel Consulting GroupWWW.hotelcg.pl Hotel Consulting Group (HCG Sp. z o.o. Sp. K.)  
Fot. Flickr.com
Inne artykuły w tej samej kategorii: