Idealny Pracownik Spa. Oto jest pytanie…

Pięknie wyposażone gabinety, doskonały sprzęt, kosmetyki z najwyższej półki… To jednak nie wszystko by zbudować silną markę Spa oraz mieć zadowolonych i powracających Gości.Najważniejszym ogniwem, w prawidłowym funkcjonowaniu działu Spa są jego pracownicy, którzy swoją postawą i umiejętnościami zachwycają Gości oraz wpływają na dodatni wynik finansowy firmy.Czy skompletowanie zespołu pracowników Spa to jednak proste zadanie?

Jeśli ktoś miał okazję przeprowadzić rekrutację do działu Spa, zdaje sobie sprawę, że zadanie to nie jest łatwe. Choć kandydatów na wolne wakaty jest wielu,  często rekrutacja zakończona jest niepowodzeniem. W ciągu ostatnich kilku lat branża Spa w Polsce rozwinęła się w zawrotnym tempie. Praktycznie każdy nowopowstały obiekt posiada mniejszą bądź większą cześć Spa/ odnowy biologicznej. Wiele szkół utworzyło branżowe kierunki: począwszy od fizjoterapii, kosmetologii, odnowy biologicznej, skończywszy na kierunkach z zakresu zarządzania obiektami SPA & Wellness.

1566179209


Dostępność szkół oraz wolne wakaty spowodowały, że na rynku pojawiło się wielu fizjoterapeutów, kosmetologów, masażystów, managerów Spa. Czy to jednak wpłynęło na poprawę sytuacji osób rekrutujących? Śmiało można powiedzieć, że i tak i nie. Owszem kandydatów na wymienione stanowiska jest wielu, tylko czy właśnie takich kandydatów szukamy? Czym powinien charakteryzować się  pracownik Spa?

Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z faktu,  że wiedza zawodowa i umiejętności techniczne to nie wszystko. Do pracy w  Spa, tak jak do pracy na każdym innym stanowisku należy mieć powołanie. Sukces bowiem można odnieść w dużej mierze dzięki  wrodzonym cechom, których w przeciwieństwie do wiedzy nabyć nie można.Pracownik  Spa musi być osobą, która z uśmiechem i sympatią przyjmuje nawet najbardziej wymagającego Gościa. O ile Gość może wybaczyć brak doświadczenia  lub małe potknięcia, to ponura mina i niegrzeczny ton dyskredytują pracownika na starcie.

Każdy z zespołu Spa powinien posiadać wysoką kulturę osobistą i zawodową oraz być wyrozumiały, tolerancyjny i uczciwy. Praca w Spa to ciągły kontakt z Gośćmi, którzy są usługobiorcami i od których zależy „być albo nie być” działu Spa. Dlatego bardzo ważną cechą pracowników Spa jest również sposób w jaki komunikują się z Gośćmi. Tu bardzo ważna umiejętność słuchania i nie przerywania wypowiedzi, spójne prowadzenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, czyli tzw. pokazywanie swoją postawą tego, co myślimy. Osoba taka nie może być  również zbyt  „gadatliwa”, która zamęcza rozmową Gościa chcącego się zrelaksować. Musi mieć również poczucie humoru, ale nierozłącznie związane z wyczuciem taktu. Przede wszystkim musi być pozytywnie nastawionym optymistą, który swoją radością zaraża wszystkich wokół.

Poczucie obowiązku, odpowiedzialności oraz zdyscyplinowanie to kolejne cechy, które powinien posiadać pracownik Spa. Do tego otwartość  na swój własny rozwój oraz dostosowanie się do obowiązujących procedur, czyli jasno określonych standardów dotyczących pracy m.in. obsługi Gościa. Stosowanie się do procedur gwarantuje obsługę na wysokim poziomie i eliminuje nieprofesjonalne zachowania.

Pracownicy Spa powinni być również doskonałymi sprzedawcami i psychologami, którzy w szybkim tempie rozpoznają potrzeby Gościa i polecą najbardziej odpowiedni program zabiegów bądź kosmetyki do pielęgnacji domowej. Aby znaleźć idealnego pracownika Spa, nierzadko managerów czeka długa droga. Pracownik taki bowiem to połączenie wielu cech i umiejętności w jednej osobie. Choć nie jest to łatwe, warto poszukiwać takich osób, bowiem idealny zespół pracowników to gwarantowany sukces działu Spa.

Justyna Kosińska- Jankowiak
Fot. Flickr.com
Inne artykuły w tej samej kategorii: