Czy każde SPA może być SPA i czemu warto certyfikować SPA?

Ostatnia dekada to okres bujnego rozkwitu rynku usług SPA & Wellness, które pojawiły się i nadal pojawiają, zarówno w nowo otwieranych hotelach, tych poddawanych modernizacji i rozbudowywanych oraz w postaci, z rozmachem otwieranych gabinetów czy salonów Day SPA. Nowym lokalizacjom towarzyszą oczywiście nazwy, wskazujące na „profil” działalności danego miejsca i nie brakuje już na rynku Medical SPA, SPA dla kobiet, SPA dla mężczyzn, Baby SPA, SPA & Resort, Destination SPA, a nawet Ślubnych SPA i SPA Konferencyjnych. Nie do rzadkości również należą dumnie brzmiące nazwy typu SPA dla piesków, SPA dla włosów czy agroturystyka SPA, a nawet auto SPA. Odnoszę nieodparte wrażenie, że słowo SPA jest traktowane przez wielu jako magiczny hipnotyzujący przekaz, mający zagwarantować sukces rynkowy. Patrząc jednak na zjawisko okiem potencjalnego klienta odnosi się wrażenie, że wszystko to co ładnie pachnie i ładnie wygląda (a i to nie koniecznie) to już jest SPA. Przecież mętlik terminologiczny i chaos informacyjny musi prowadzić do braku zrozumienia wśród potencjalnych klientów, którym rodzą się coraz większe trudności w rozróżnieniu profilu (niektórych) działalności czy specjalizacji SPA tym bardziej, że nie brakuje przypadków, gdzie pseudo obiekty „SPA” zamieszczają w nazwie kompilacje kilku określeń, mających „podkreślić” ich wyjątkowość czy interdyscyplinarność (sam nie wiem), bo z pewnością nie profesjonalizm. Klienci są coraz bardziej wymagający i wyedukowani, mają coraz precyzyjniej określone swoje preferencje nabywcze i oczekiwania wobec usług SPA, które przecież już dawno przestały się ograniczać tylko do sauny i salki fitness. Następstwem takiego stanu rzeczy jest to, iż klienci odczuwają brak możliwości weryfikacji obiektów SPA gwarantującym im samym trafność wyboru i jednocześnie pożądany poziom usług.

Mianem SPA powinno się przecież określać te miejsca, w których człowiek może poddać się rozmaitym zabiegom przywracającym harmonię zarówno ciału, jak i duszy. SPA bowiem, to cała filozofia i przemyślna koncepcja, a nie zbiór pojedynczych (często przypadkowo dobranych) usług czy zabiegów, to sposób traktowania, to sposób spędzania wolnego czasu, to wreszcie harmonia całego dnia. SPA jest integralnym elementem filozofii Wellness, która traktuje o zdrowym trybie życia, dobrym samopoczuciu. Działalność SPA jest podporządkowana filozofii Wellness. I nikt tutaj nie odkrywa świata na nowo, gdyż SPA jako (z języka łacińskiego) sanus per aqua, ewentualnie sanitas per aquas (co oznacza odpowiednio zdrowie dzięki wodzie i zdrowie dzięki wodom) ma swoje początki już w piątym wieku przed Chrystusem. W Grecji powstawały przecież termy z profesjonalną terapią wodną, a w starożytnym Rzymie funkcjonowały balnea i thermae oraz towarzyszące im palestra (tworząc miejsca, w których oprócz kąpieli, ćwiczeniu ciała, były sale masażu, miejsca wypoczynku, sauny i łaźnie, restauracja, a nawet sale gimnastyczne i sklepy) mogące pomieścić ponad tysiąc osób. Zatem jak pokazuje historia, SPA zawsze było miejscem gdzie świadczyło się usługi z zakresu zabiegów służącym poprawie zdrowia, czystości i urody z uwzględnieniem relaksu, sfery zmysłów i dobrego samopoczucia każdego człowieka, dbając jednocześnie o sferą psychiczną i fizyczną.

SPA to nie tylko sauna i/lub salka do ćwiczeń fitness lub co gorsze, jeden gabinet do masażu (czasami nawet bez natrysku do spłukania się po zabiegu). Według definicji ISPA (International Spa Assotiation) ośrodek SPA to „miejsce biznesu, dzięki któremu klient odczuwa generalne poczucie dobrobytu osobistego, dzięki gamie różnorodnych usług Spa służących odnowie umysłu, ciała i duszy”. Dalsza część powyższej definicji jasno określa, że „aby być zakwalifikowanym jako SPA trzeba oferować przynajmniej dwie z trzech usług:
  • masaże obejmujące całe ciało,
  • zabiegi dermatologiczne, przynajmniej twarzy,
  • zabiegi dla ciała, takie jak np.: hydroterapia”
Udany pobyt w SPA składa się z chwil, doświadczeń, wrażeń, które klient będzie mile wspominał. Planując bowiem pobyt w hotelu SPA, gość płaci nie tylko za produkt. Oczekuje on przeżyć oderwania od codzienności, relaksu, doznań, wrażeń, zapachów, dźwięków, które stworzą i zapewnią niezapomniany klimat.

Wymagania klientów, w stosunku do usług SPA są wielorakie - poszukują oni:
  • usług i zabiegów przynoszących prawdziwe doznania relaksu psychicznego oraz odnowy biologicznej ciała,
  • miejsca o charakterystycznym, klimatycznym i ciepłym wnętrzu,
  • profesjonalnych usług i wysokich kwalifikacji personelu.
Oczekiwania są również odmienne ze względu na płeć i wiek. Ludzie starsi częściej szukają możliwości czynnego spędzania czasu, młodsi zaś relaksu i odprężenia lub zwyczajnego odreagowania po tygodniu ciężkiej, wyczerpującej pracy, a pobyt w SPA ma im to umożliwić.

Bardzo istotne jest zatem, określenie grupy docelowej gości odwiedzających SPA. Każda lokalizacja ma bowiem swoją specyfikę, swoje uwarunkowania, dlatego ważne jest sprecyzowanie grupy klienta SPA, a w konsekwencji dopasowanie formuły proponowanych usług do jego oczekiwań i preferowanego stylu tej formy relaksu i wypoczynku. Poznanie indywidualnych oczekiwań gości, zrozumienie idei i znaczenia SPA sprawi, że z pobytu w takim SPA będą oni wracać jak z wyprawy po dobrostan, nie tylko z pięknym ciałem, ale też z odmłodzoną duszą, rozbudzoną energią życiową i doskonałym samopoczuciem.

Stworzenie i prowadzenie takiego SPA to zadanie niełatwe, ale możliwe do zrealizowania. Inną kwestią jest uczynienie go atrakcyjnym i dochodowym na tak „bogatym” (głównie w nazwy) rynku SPA, gdzie dominującymi narzędziami, mającymi wyróżnić na tle konkurencji stały się marki kosmetyków i ceny zbiegów. I tutaj wracamy do myśli przewodniej tych rozważań, a mianowicie, gdzie jest główna idea SPA, gdzie podział się pierwowzór nurtu sanus per aqua na bazie wspomnianych balnea i thermae wraz z palestrami. I nie chodzi tutaj o imponujące rozmiary czy przestrzenie przeznaczone pod usługi SPA, ale o filozofię i równowagę, jakość i profesjonalizm, ofertę i rodzaj usług, o dobrze i właściwie rozumiane oraz co najważniejsze, praktykowane podejście holistyczne (niestety też to słowo jest często używane na wyrost), a to wszystko po to, żeby zapewnić nieskrępowany komfort pobytu w SPA.

Komfort pobytu w SPA to pojęcie bardzo złożone, tym bardziej, że każdy klient może pojmować go inaczej w zależności od swoich oczekiwań i preferencji. Komfort pobytu w SPA to nie tylko rodzaj i standard wyposażenia np.: mebli czy ceramiki, to także funkcjonalność, ergonomiczność, walory estetyczne. To również szeroko rozumiane poczucie bezpieczeństwa zarówno fizycznego np.: strzeżony parking, ogrodzony teren, jak i higienicznego (ogólny poziom czystości i higieny pomieszczeń, higiena i dezynfekcja sprzętu). Poczucie komfortu to także właściwa temperatura pomieszczeń (części wspólnych oraz gabinetów zabiegowych), a także temperatura wody w basenie, jacuzzi, pod natryskiem czyli wszystkie te elementy, które składają się na tzw. komfort termiczny. Niektórzy odbierają również komfort przez pryzmat akustyki, czyli zdolności zachowania odpowiedniego poziomu ciszy w pomieszczeniach, gdzie jest ona bezwzględnie wymagana (gabinety zabiegowe, tepidarium, laconium, etc.). Na pełnię poczucia komfortu składa się jeszcze fachowość i profesjonalizm personelu oraz świadomość najwyższej jakości używanych (np.: do zabiegów) materiałów, kosmetyków i komponentów.

Podjęto już na rynku polskim działania zmierzające do uporządkowania zarówno standardów jak i terminologii, które z jednej strony pomagają gestorom doskonalić swoje usługi i podnosić ich poziom nieustanie je doskonaląc w oparciu o zdefiniowane wytyczne prowadzące do podniesienia standardu, a drugiej strony dają klientom możliwość weryfikacji obiektów, które właściwie pojmują i propagują ideę SPA i nie nadużywają określenia SPA, wprowadzając tym samym odbiorcę w błąd.

Wzorem innych branż oraz zachodnich doświadczeń, z których wynika, że firmy posiadające certyfikowany wyróżnik jakości są zdecydowanie bardziej konkurencyjne i rozpoznawalne na rynku. Przygotowano zatem ideę certyfikacji dla obiektów SPA (hoteli i gabinetów Day SPA) mającą na celu maksymalizację poziomu satysfakcji klientów oraz ujednolicenie poszczególnych rodzajów SPA.

Obiekty SPA certyfikowane są całościowo (w przypadku hoteli certyfikacja może być rozszerzona na obszar noclegowych i gastronomię), a proces certyfikacji przebiega w oparciu o mierniki ilościowe i jakościowe dając obiektywny obraz uzyskanych wyników. Metodyka procesu certyfikacji w kontekście weryfikacji obszarów determinujących poprawność idei SPA wynikających bezpośrednio z jej definicji odnosi się do:
  • wody – jako nieodłącznego elementu każdego SPA,
  • zabiegów – jako elementów oddziałujących na zdrowie zarówno fizyczne jak i psychiczne,
  • wyposażenia – które ma zapewnić niezbędny komfort korzystania ze SPA,
  • usług hotelarskich - świadczonych na tak wysokim poziomie, aby ich poziom podkreślał, a nie przekreślał ekskluzywność usług SPA.
  • gastronomii – ponieważ człowiek jest tym, co je, a odpowiednia gastronomia stanowi jeden z filarów filozofii SPA & WELLNESS,
  • harmonii ciała i umysłu – która leży u podstaw całego ruchu SPA & WELLNESS.
Cztery poziomy certyfikatów dla hoteli SPA oraz dwa dla Day SPA są odpowiedzią na różnorodność występujących na rynku miejsc, gdzie świadczone są usługi SPA, co pozwala na jej szerokie zastosowanie wszystkim tym, którzy chcą nie tylko wyróżnić się na rynku SPA i podnieść jakość świadczonych przez siebie usług, ale również dołączyć do tych najlepszych, którym bez obaw mogą zaufać klienci. W dobie dzisiejszego rozwoju technologicznego, gdzie w zasadzie każdy ma równy i nieograniczony dostęp do produktów, materiałów i zasobów niezbędnych do prowadzenia działalności, jedynym skutecznym narzędziem walki konkurencyjnej staje się jakość i profesjonalizm świadczonych usług zmierzające do jak najlepszego zaspokajania potrzeb klientów w sposób konkurencyjny, a jednocześnie zyskowny.

Robert WĘGLARZwww.alchemia-hotelarstwa.pl


1511218135



O Alchemii
Alchemia Hotelarstwa prowadzona przez Roberta Węglarza to profesjonalne szkolenia, doradztwo dla branży hotelarskiej, których celem zaspokajania oczekiwań Państwa klientów w sposób konkurencyjny, a jednocześnie zyskowny. 
Alchemia gwarantuje fachowego i merytorycznego wsparcia właścicielom obiektów i osobom zarządzającym obiektami hotelarskimi, którzy chcą poprawić jakość swoich usług, obniżyć koszty działalności, czy zwiększyć sprzedaż, by móc z powodzeniem konkurować na rynku. 
Alchemia Hotelarstwa zapewnia kompleksową usługę doradczą i szkoleniową z zakresu hotelarstwa i gastronomii oraz SPA & Wellness.
Robert Węglarz prowadzi szkolenia, przygotowując personel do profesjonalnej pracy na poszczególnych stanowiskach, wskazujemy gotowe i sprawdzone rozwiązania, ograniczające koszty działalności, tworzy profesjonalne standardy pracy i wprowadza skuteczne narzędzia kontroli.
Oferta, bez względu na wielkość i kategorię obiektu jest indywidualnie dostosowywana do rzeczywistych potrzeb i oczekiwań Klienta i danego obiektu.

Robert WĘGLARZ – doświadczony hotelarz i skuteczny menadżer (przez niektórych uznawany za „człowieka od trudnej roboty”, niektórzy mówią też o nim, że jest jak Dr House), właściciel firmy „Alchemia Hotelarstwa”, konsultant i ekspert hotelowy, trener i szkoleniowiec, współautor polskiego systemu certyfikacji dla hoteli SPA – Quality Standard.
Prowadził liczne szkolenia i konsultacje branżowe między innym w ramach największego jak dotychczas w Polsce projektu szkoleniowo-doradczego skierowanego do branży turystycznej, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) pod wspólnym tytułem "Turystyka Wspólna Sprawa” (TWS).
Autor wielu publikacji w pismach branżowych (Hotelarz, Hospitality, SPA Inspiration, Poradnik Inwestora) oraz wystąpień i referatów na konferencjach naukowych, wykładowca akademicki.
Ukończył Technikum Gastronomiczne oraz Akademię Ekonomiczną w Krakowie na Wydziale Ekonomii i kierunku Zarządzanie Finansami Przedsiębiorstw, a obecnie jest doktorantem Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na Wydziale Ekonomii, Zarządzania i Turystyki, gdzie został powołany na członka Rady Menedżerów Biznesu i Administracji.
Ma za sobą ponad 25 lat aktywnej, udokumentowanej i popartej sukcesami operacyjnej pracy w branży gościnności usługowej i zdobyty przez ten okres ogromny bagaż doświadczeń na niemal wszystkich stanowiskach (był kelnerem, kucharzem, barmanem, kierownikiem restauracji, portierem, recepcjonistą, shift menadżerem, dyrektorem hotelu i wreszcie prezesem zarządu), połączonej z przeszło 10-letnią praktyką trenerską i doradztwem branżowym. 
Pracował między innymi w hotelach sieci Intercontinental (IHC), Holiday Inn, Forum, Accor (Ibis i Sofitel), kilku obiektach prywatnych oraz Spółce Interferie S.A.
Inne artykuły w tej samej kategorii: