Po co do SPA?

Czy warto chodzić do SPA?
Owszem pod warunkiem że SPA będzie  miejscem w którym personel zadba także o nasze „piękno wewnętrzne”.CJedna z moich trenerek, występująca w roli „ tajemniczego klienta”, który miał za zadanie ocenić poziom umiejętności psychologicznych pracowników  opowiedziała mi następującą historię.
Zdecydowałam się na zabieg na twarzy… Miałam ciężki dzień wiec tak naprawdę oczekiwałam przede wszystkim wypoczynku relaksu i zapomnienia o wszystkich „trudnych sprawach”. Miałam nadzieję, że kosmetyczka szybko się zorientuje, że nie jestem w nastroju do prowadzenia rozmowy i marzę o chwili spokoju… Niestety zostałam zagadana, zarówno na etapie rozmowy poprzedzającej zabieg jak i podczas samego zabiegu. Pytania czy na pewno jest wszystko w porządku, jak się czuję i czy niczego mi nie brakuje, to zagłaskiwanie kota na śmierć.
Kompetencje psychologiczne pracownika SPA nie są trwałą umiejętnością. To czułe narzędzia wrażliwe także na zdarzenia w życiu osobistym kosmetyczki.Wypalenie zawodowe w tej grupie pracowników jest tak samo często jak w zawodzie strażaka czy lekarza. Praca z ludźmi jest pracą niezmiernie stresująca. Dlatego coraz częściej właściciele ośrodków SPA  dbają o swój personel także poprzez sięganie po takie narzędzia szkoleniowe jak superwizja psychologiczna. To forma merytorycznego nadzoru psychologa nad kondycja emocjonalną pracowników wykonujących zabiegi kosmetyczne i masażystami.

1571778522


Umiejętności psychologiczne personelu SPA a satysfakcja klienta
Przy wejściu do jednego z ośrodków SPA przywitała  mnie  kiedyś pracownica wyciągniętą ręką i słowami „Dzień dobry. Mam na imię Bożena i jestem tutaj kosmetologiem”/ Odpowiedziałem tej miłej pani, a tu zabiegi prowadzą także spawacze? Problem w kształceniu umiejętności psychologicznych pracowników SPA jest taki, że w psychologii obsługi klienta, kosmetyczki uczą się od trenerów zatrudnianych przez firmy kosmetyczne.   Budowanie relacji  sprzedażowych niestety nie ma nic wspólnego z budowaniem z klientką relacji terapeutycznej, od której może nie zależy bezpośrednia sprzedaż, ale... zbudowanie wizerunku ośrodka, do którego warto przyjeżdżać ze względu na rewelacyjne samopoczucie po profesjonalnym „masażu duszy”
Szuka psychologicznej pielęgnacji twarzy
Twarz jest  tą częścią ciała na której ślady odciskają emocje. Dodajmy w sposób trwały. Psychologowie doskonale wiedzą,  że charakter człowieka poznaje się także poprzez obserwowanie wyrytych na twarzy zmarszczek. Dlatego ludzie albo nas „przyciągaja” swoim wyglądem, albo - mimo nienagannej urody odpychają.
Mężczyźni raczej niechętnie "adresują się seksualnie" do pięknej, zgrabnej kobiety, ale ze zbolałą twarzą cierpiętnicy. Życie emocjonalne wpływa  także na nasza sylwetkę! Smutne myśli, przeżuwanie problemów zmienią nasz kręgosłup. Garbienie się, zapadanie klatki piersiowej to także efekt przeżywania takich stanów emocjonalnych jak nieśmiałość ,zawstydzenie.
Coraz częściej mówi się także o psychosomatycznych aspektach siwienia, wypadania włosów, czy budowy sylwetki całego ciała.
Czy zabiegi SPA wspomagają zdrowie?
Na pewno tak. Jako seksuolog dodam - także zdrowie seksualne. Nowoczesna medycyna to medycyna holistyczna. Ciało wpływa na stan duszy i dusza wpływa na stan ciała. Dobrze poprowadzone zabiegi SPA z założenia będą pozytywnie wpływać na cały organizm. Dotyki ciała , działanie kosmetyków, muzyki kolorów wpływają kojąco na nastrój. Porównanie do uspakajania się falującego morza jest dobra metafora psychicznegooddającego istotę zabiegu SPA.
Jeżeli  kosmetyczka skoncentruje się tylko na efektach wyglądu skóry, traci szansę na uspokojenie „wewnętrznej burzy” .To dlatego mimo serii najlepszych kosmetyków i najbardziej wyrafinowanych zabiegów rewitalizacji, oczyszczenia, nie uzyskuje efektu zadowolenia  i satysfakcji u klienta..
Uzdrawiające dotyki SPA …
Sztuka odpowiedniego dobierania słów w kontakcie z klientem to „ wykonywanie masażu duszy”. Jeżeli ten zabieg jest dobrze poprowadzony to efekt poprawy nastroju przełoży się z całą pewnością także na zmianę wyglądu zewnętrznego. Czy to możliwe? Psychologowie zajmujący się badaniem związku pomiędzy cechami osobowości a atrakcyjnością seksualną - bo  wbrew pozorom właśnie seks jest głównym motywem kierującym nas do SPA,  dawno doszli  do  wniosku  że   nasz  wygląd  zewnętrzny jest bardzo mocno związany z reakcjami emocjonalnymi.
Z urodą jest trochę podobnie jak z kupnem lampy z abażurem  - o tym czy jest piękną tak naprawdę przekonamy się  dopiero wtedy kiedy ją zapalimy. Zabieg SPA nie zmieni osobowości choleryczki i nie uczyni jej potulnym  barankiem. Może jednak pozwolić klientce  podczas dotykowej sesji kosmetycznej na tyle zmienić strumień myśli i wyobrażeń, że  uruchomione przeżycia przez wiele dni tygodni będą rozświetlały i wygładzały zmarszczone groźnymi  emocjami czoło choleryczki.
O czarodziejskiej mocy dotyku dłoni masażysty czy kosmetyczki klient może się jednak przekonać tylko wtedy, kiedy prowadzący zabieg  jest wyposażony także w narzędzia umiejętności wellness-psychoterapeutycznych.

1571778522


Przed decyzją o tym gdzie udać się do SPA warto w związku z tym sprawdzić czy określone ośrodki dysponują certyfikatem jakości obsługi psychologicznej nadawanym, na przykład przez Klinikę Piękna Wewnętrznego – wellness psychotherapy.
dr Krzysztof KoronaWłaściciel firmy  P s y c h o n e t . p l, specjalista psycholog kliniczny, seksuolog, psychoterapeuta Klinika Piękna Wewnętrznego - Wellness psychotherapy © to jego autorskie specjalistyczne programy odnowy psychobiologicznej przygotowywane dla ośrodków SPA & Wellness.
Programy obejmują szkolenia psychologiczne i psychologiczny nadzór nad dla pracownikami resortu SPA i obsługi hotelu, dojące klientowi poczucia bezpieczeństwa i komfortu podczas pobytu i w trakcie korzystania z zabiegów kosmetycznych, przygotowanie pakietów pobytowych uwzględniających specyfikę miejsca, prowadzenie sesji Wellness i psychoterapeutycznych dla klientów.

Więcej na: www.psychonet.pl lub pod tel. kom. :  602 77 99 65
Inne artykuły w tej samej kategorii: